همه مقالات

نمایش جزئیات

9 دلیل خرابی دسته موتور

دسته موتور-تعویض دسته موتور- دلیل خرابی دسته موتور-دسته موتور مگان-دسته موتور ال90-دسته موتور تالیسمان-دسته موتور کپچر-تعمیرگاه رنو تهران-رنوتهران

۹ دلیل اصلی خرابی دسته موتور مگان ، ال ۹۰ ، ساندرو ، تالیسمان و کپچر


جهت راهنمایی و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

09393982002

دسته موتور چیست؟

 

 خودرو های مگان ، ال۹۰ ، ساندرو ، تالیسمان و کپچر برای نگه داشتن موتور از دسته موتور استفاده می کنند و دسته موتور علاوه بر نگه داشتن موتور لرزش های ناشی از کارکرد موتور را گرفته و به اتاق انتقال نمی دهد به طور معمول در خودرو های مگان ، ال۹۰ ، ساندرو ، تالیسمان و کپچر از سه دسته موتور استفاده می شود که دوتا از دسته موتور ها چپ و راست موتور را نگه میدارند که معمولاً سمت چپ زیر باطری نصب می شود و سمت راست بغل تسمه تایم و یک دسته موتور هم پایین موتور تقریبا وسط نصب می شود . جنس دسته موتور ها از لاستیک فشرده است .

 

علت های اصلی خرابی دسته موتور مگان ، ال۹۰ ، ساندرو ، تالیسمان و کپچر

 

1- رعایت نکردن چاله ها و سرعت گیر های خیابان

یکی از دلایلی که دسته موتور و جلوبندی زودتر از موعد خراب می شود ، حرکت با سرعت زیاد از روی موانع خیابان و افتادن در چاله های خیابانی هر چند کوچک است که باعث تحمل فشار زیاد توسط دسته موتور و هم چنین جلوبندی خودرو شده و باعث از بین رفتن قطعات جلوبندی خودرو و دسته موتور ها می شود . به گونه ای که با سرعت بالا از روی سرعت گیر عبور کردن نیروی ضربه ای که به اتاق وارد می شود قسمت تعلیق را با ضربه به بالا پرتاب کرده و در برگشت نیز دوباره با همان نیرو کم تر به پایین فشار وارد می کند که در این حالت دسته موتور حا تا حد غیر مجاز به طرف بالا و پایین حالت کشسانی پیدا کرده و باعث  پایین آمدن عمر دسته موتور و از بین رفتن آن می شود .

در نتیجه برای حل این مشکل تا حد امکان با سرعت کم چاله ها و موانع را رد کنید .

 

2- درگ یا تیک آف

درگ یا تیک آف یا شتاب گیری ناگهانی همه این ها باعث خرابی دسته موتور می شود به گونه ای که در تیک آف نیروی غیر استاندارد که راننده  توسط موتور به خودرو وارد می کند باعث می شود خودرویی که در حالت سکون قرار دارد ، با فشار زیاد به حالت پیچشی در جهت موافق عقربه های ساعت در آید.  در این حالت نیروی خیلی زیادی به دسته موتورها وارد می شود و دسته موتورها بیشتر از حد استاندارد حالت کشسانی پیدا کنند . در خودروهای کپچر و تالیسمان که مجهز به سیستم توربو شارژر می باشند ، این عمل به کثرت رخ می دهد . بنابراین به وفور شاهد خرابی دسته موتور در این خودروها می باشیم .

 

3- لرزش در کلاچ

یک مشکل شایعه که البته مربوط به خودرو های دنده ای مانند مگان ۱۶۰۰ ، ساندرو دنده ای و ال۹۰ می باشد، لرزش در قسمت صفحه کلاچ این خودرو هاست . این لرزش در هنگام تعویض صفحه کلاچ رخ می دهد که یا موقع بستن، پیچ صفحه کلاچ به صورت هماهنگ سفت نشده یا سطح فلایویل دارای نا همواری بوده و برای تراش به تراشکاری فرستاده نشده است و یا صفحه کلاچ اصلی مورد استفاده قرار نگرفته است. به هر حال این لرزش به وجود آمده غیر عادی میباشد و فشار زیادی به دسته موتور ها وارد می کند این لرزش از حالت استاندارد تعریف شده برای جذب لرزش توسط دسته موتور زیاد بوده و باعث خرابی آن می شود .

 

4-  نامنظم کار کردن موتور

نا منظم کار کردن موتور یا به اصطلاح تک کار کردن موتور که با اصطلاح احتراق ناقص رخ می دهد باعث ایجاد لرزش در موقع کار کردن خودرو می شود که این تکان ها ی مکرر باعث کاهش عمر دسته موتورها می شود .

 

5- اشکال در سیستم جلوبندی

 سیستم جلوبندی در خودرو وظیفه دارد ضربات ناشی از ناهمواری های جاده را که قبل از اتاق به قسمت جلوبندی وارد می شود، خنثی کند.

اگر در خودرویی سیستم جلوبندی مشکل داشته باشد، ضربات وارده را خنثی نکرده و به قسمت دسته موتور ها انتقال می دهد . در نتیجه فشار اضافه و غیر استانداردی به دسته موتورها وارد شده که باعث پاره شدن دسته موتور می شود .

 

6- خرابی یکی از دسته موتورها

در خودروها سه دسته موتور وجود دارد. وظیفه این دسته موتورها جذب ضربات و ارتعاشات وارده و نگهداری موتور می باشد . بنابراین در صورت خرابی یکی از دسته موتورها فشار بر دو دسته موتور دیگر دو برابر شده و در نتیجه چون این فشار از حد تعریف شده بسیار زیاد بوده سریعاً دسته موتور های دیگر را خراب می کند .

توجه داشته باشید درصورت خرابی دسته موتور در اسرع وقت نسبت به تعویض آن اقدام نمایید . در غیر این صورت هزینه تحمیل شده به مشتری افزایش می یابد .

 

7- استفاده از دسته موتور نامرغوب

در بعضی از مواقع سریع متوجه خرابی دسته موتور شده و برای جلو گیری از خرابی دسته موتورهای دیگر سریعا اقدام به تعویض آن می کنیم . نکته حايز اهمیت این است که دسته موتور مورد استفاده باید دارای تاییدیه ی شرکت و بارکد مخصوص باشد و حدالامکان از نمایندگی های مجاز رنو تهران تهیه شود . در غیر این صورت اگر از دسته موتور تقلبی استفاده شود خاصیت ضربه گیری و تحمل فشار را نداشته در نتیجه علاوه براینکه خود دسته موتور زود خراب می شود دسته موتورهای دیگرا نیز خراب می کند .

 

8- طرز صحیح نصب دسته موتور

دسته موتور باید توسط افراد آموزش دیده، متخصص و مجرب با صرف نهایت دقت تعویض شود . تعمیرگاه رنو تهران با همکاری کادری متخصص و مجرب و با بکارگیری لوازم یدکی اورجینال در تعویض این قطعه موجب جلوگیری از بروز خسارت و آسودگی خاطر مشتریان عزیر می شود . بدین وسیله نصب کردن دسته موتور نیازمند ابزارهای مخصوص بوده که به طور صحیح و تراز با موتور نصب شود .

 

9- نشتی روغن

همان طور که اشاره شد دسته موتوراز لاستیک های فشرده تشکیل شده است . بنابراین اگر در خودرو نشتی روغن رخ دهد ، روغن قطعات لاستیکی را از بین می برد و باعث خرابی دسته موتور می شود .

 

 

 



جهت راهنمایی و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

09393982002